måndag 28 mars 2011

Var går man, Herr Gårman?

Just det HÄR - frågan om vilken sida gångvägen man ska hålla sig till - har jag faktiskt funderat på. Särskilt scenariot cyklist möter fotgängare. Jag har tänkt att fotgängaren ska hålla sig till vänster, som man gör när man promenerar i motortrafiken, och att cyklisten håller höger känns väl självklart. Den som kan tänka inser nu att detta kommer betyda krock.

Det gläder mig att det inte verkar finnas tydliga regler för gångvägarna. Någon måtta får det väl ändå vara på vad vi lagstiftar om. För oj, vad vi skulle fördumma människan om vi skulle vara tvungna att bestämma hur hon skulle promenera för att göra det rätt. Sunt förnuft och att använda ögonen bör väl räcka ganska långt? Men det är sannerligen intressant att 295 personer bemödat sig att lämna en kommentar angående situationen - somliga mer aggressiva än andra. Och fascinerande så klart att jag och ett gäng andra även bloggar om det. Men jag känner inte att jag brinner för frågan så till den milda grad att jag velat slå någon i huvudet med en regel - eller något annat tillhygge heller för den delen. Jag försöker behålla tron på människan. Och hamnar du i ett kritiskt läge råder jag dig att ropa:
passopp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar