tisdag 22 mars 2011

Så som jag pluggar språk.

Jag tror att mitt riktigt stora språkintresse verkligen blommade ut när jag började läsa franska vid Umeå Universitet. Tre terminer engelska gjorde mig intresserad och sen - boom - slog det mig hur mycket språknörd jag hade blivit när vi i franskagruppen satt och dividerade länge om ett hjälpverbs vara eller icke vara (eller vad det nu var). Allt till vår lärares stora förtjusning, vill jag bara inflika.

Det var även under min ena franskatermin jag fick det kanske mest underhållande språkträningstipset. Min klasskamrat Linn bekände i den värsta tentahetsen att hon som mest kollade på Sex And The City i stället för att plugga. Men hon såg det med franskt tal, så det kunde ju faktiskt räknas som att plugga!


Och det är klart att det gör det. Det är i allra högsta grad språkträning. Eftersom jag är av åsikten att i största mån alltid försöka förena nytta med nöje skulle jag nog vilja säga att det kan vara den ultimata språkträningen från hemmets vrå - de gånger man inte kan ta sig iväg till ett
språkcafé.

Det känns helt befogat att se ett avsnitt Sex And The City eller två varje kväll, eftersom jag ser det på franska. Jag övar. Igår upptäckte jag till min stora glädje att de tidigare säsongerna även går att se med italienskt tal. Sällan känns TV-soffan så rättfärdigad som dessa stunder - de stunder då jag pluggar språk.





2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Jag noterar att ett a visst föll bort från mitt "Hej" i förra kommentaren, haha. Det skulle ju egentligen stå HEJA. Men det funkade ju det med :)

    När det gäller försvarets så är vi visst två, jag vet inte heller hur jag skulle klara mig utan!

    SvaraRadera