fredag 18 mars 2011

Le rêve. Il sogno. The dream.

Våga drömma! Dröm stort. Nej, dröm oändligt! Berätta vad du drömmer om. Du har rätt till dina drömmar och världen bör få höra om dem. Ska jag berätta om mina? Ja, det tänker jag. Jag drömmer stort. Jag drömmer oändligt. 

Jag drömmer inte om guld och gröna skogar. Jag drömmer om diamanter och djupblå hav. Jag drömmer om närhet till havet för att inspireras av det oändliga. För att se både mål och nya äventyr vid horisonten. För att emellanåt finna ro av det dova bruset. Jag drömmer om att livnära mig på, ja, ungefär det här: sitta vid min dator, med mina tankar, med mina tangenter, med mina ord. Berätta vad jag sett. Återberätta vad jag hört. Dela med mig av mitt. Sprida andras.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det - kan ha varit i det eminenta magasinet Cosmopolitan (édition française). Källan var inte det viktiga, det jag tog med mig var orden: "Soyez réaliste - demandez l'impossible". För den icke-fransktalande: "Var realist - kräv det omöjliga". Och är det inte precis det själva drömmandet handlar om, så säg? Dröm, kära medmänniskor, dröm. Och berätta om det för världen. Vad drömmer just du om?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar