fredag 4 mars 2011

Finally Friday!

Thank God It's Friday, säger nog många just idag. Men vad säger NE och Svensk etymologisk ordbok om denna fantastiska dag? Har det något med fred och frihet att göra? Låt oss nysta!

Fredag är enligt den etymologiska ordboken ett lån från, vad jag tolkar som någon typ av lågtyska. Hittar inte förklaring till förkortningen "mlty", men kan det stå för medellågtyska? Hur som helst, ordet jämförs med vrîdach, vilket är den germanska översättningen av latinets dies Veneris, eller Veneris Dies - "Venus Dag"som NE förklarar det. Germanernas översättning på detta blev att de gav dagen namn efter gudinnan Frigg. Och därifrån har vi vandrat till vår fredag.

Ända fram till 1973 räknades fredag som veckans sjätte dag, säger NE. Det har jag aldrig hört förut. Kan det verkligen stämma? Nu vet vi i alla fall att det är den femte dagen i veckan, och dagen då vi gärna myser ner i soffan med en ostbricka, en god vän och reser iväg med 
På Spåret. Det är i alla fall vad jag ska göra.


Jag önskar Eder alla en fridfull fredag!



1 kommentar:

  1. Jag har alltid trott att fredagen var namngiven efter guden Frej eller Freja. Tisdag efter tyr, onsdag efter Oden, torsdag efter Tor...

    I och för sig så finns det ju en koppling om det är Venus dag och Frejas då båda är kärleksgudinnor.

    SvaraRadera