söndag 27 mars 2011

"Estranei a partire da ieri" - musik är så klart också ett sätt att lära!

Att lyssna på musik är så klart också ett väldigt angenämt sätt att plugga språk. För den som lär sig italienska vill jag tipsa om Alessandra Amoroso, en 24 år ung artist som verkar ha skördat många framgångar sedan hon 2009 vann en italiensk TV-sänd talangshow.

Det går inte att säga annat än att italienska är ett förförande vackert språk som gör sig väldigt bra för att uttrycka kärlek och annat av livets vackra. När det sedan sjungs kapitulerar i alla fall jag. Jag tror jag ska ha som mål med mitt studerande att snart lära mig någon vacker kärlekssång.


Kanske satsar jag på en av favoriterna med ovan nämna artist: "Estranei a partire da ieri" - 
"Främlingar sedan igår", för den som inte talar italienska. Och för den som gör det - lyssna och gör det till en språkövning att översätta texten. Den är vacker. Hon också. Och hon finns förresten på Spotify, för den som vill lyssna mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar