onsdag 16 mars 2011

Lathund hjälper lathund.

Jag satt och gjorde fyller-i-övningar i mitt italienskahäfte och när jag kom till att skriva bestämd artikel ihop med partitiv artikel blev jag tvungen att snabbt skissa upp en liten lathund. Givetvis började jag fundera. Du som känner mig kan nog gissa på vad.

Lathund! Varför heter det så? Lat kan man väl förstå, men var kommer hunden in i bilden? Det är bara att ta på sig språkdetektivglasögonen.

Jag måste säga att jag har lite svårt att hitta svaret denna gång. Precis som NE beskriver vet vi nog också att en lathund är något av ett hjälpmedel, men här finns också förklaringen "lat person" med. Även SAOB ger denna förklaring och jag tycks mig läsa att det använts med något negativ klang.

Exakt varför våra små papperslappar eller anslagstavlor med böjningsmönster kallas lathund idag hittar jag inte svaret på. Men jag tänker lite logiskt och det kanske är så enkelt att en egenskap har blivit mer av ett ting på grund av allt vad ordet står för och betyder. Med en lathund kan även en lathund lösa problem och ta sig igenom klurigheter. Fattar du?
 

1 kommentar:

  1. tack gumman =)

    och angående din "olycka".
    Det kommer alltid finnas dom som man kan säga har det värre eller att det sker hemska saker på denna planet men för det ska man inte kasta bort sina egna känslor eller förringa att man själv mår dåligt eller känna att man inte har rätt att må dåligt när nåt "än värre hänt".

    kram

    SvaraRadera