söndag 27 mars 2011

Om söndagarna - le dimanche.

1av3 skrivs det idag om söndagar. Låt mig dela med mig även här och berätta om mina söndagar, så som de en gång var.

Skådeplatsen var franska rivieran och skådespelarna var du och jag. Scenen var vår, liksom livet och hela världen. Vi behövde inte mer rekvisita än en svart liten Ford. Och givetvis din grå lilla gps - Navman.

Söndagarna var tiden för vårt skådespel, vår egen teater. Men återigen bara du och jag. Och den lilla Forden och Navman. Publik klarade vi oss utan och manus likaså. Vi körde runt, runt och spelade vår dialog. Talade om allt. Teg om inget. Levde där. Fanns då. Var två. 
Vi såg konst. Lärde oss språk. Hänfördes av natur. Kittlade våra smaklökar. Drunknade i varandra. Lät våra hjärtan dansa bortom alla tvivel. Lyssnade, tittade, önskade och drömde. Vi kunde våra söndagar. Les dimanches étaient à nous. 

Vår tid tog slut och våra söndagar med det. Men i kalendern lever söndagarna vidare. Inte som då, men med nya skådespel. Här, på franska rivieran, överallt i världen. Och tur är väl det.


1 kommentar: