onsdag 23 mars 2011

Vad är klockan eller vad är klocka?

På franska frågar man inte vad klockan är. Man frågar vad tiden är, eller vad timmen är: quelle heure est-il?  Med tanke på det var det kanske inte så konstigt att jag och min vän fick totalt hjärnsläpp när vi skulle försöka komma på vad klocka egentligen heter på franska. Vi ville helt enkelt bara ha fram namnet på en sådan klockan man har på väggen. Du vet, typ köksklockan, klockan som hänger i varenda klassrum i skolan. Vi hittade massor med klockord i våra vokabulärer, men det exakta för väggklocka kunde vi bara inte pricka av.

Här ska man, för att vara helt korrekt, så klart vända sig till Lilla Robban - Le Petit Robert - som är franskans ordbok av alla ordböcker, men denna gång nöjer jag mig med en snabbkoll hos Nordstedt. Bara lite snabbt vill jag reda ut några olika klockorna som finns:
  • une montre = fickur, armbandsur
  • un réveil = väckarklocka
  • une pendule = bordsur eller väggur
  • une horloge = större klocka, speciellt på offentlig plats

Det var nog une pendule vi letade efter. Nu kommer vi ihåg det till nästa gång. Nedan kan ni skåda une montre. Eller? Den som känner för att kolla in Robban och kanske komma med en mer precis definition av denna klockan får en hög femma - topez là!


2 kommentarer:

  1. Det franska språket är så roligt och varierande, men det är ganska svårt!

    SvaraRadera
  2. sv: Ja, jag pratar faktiskt lite franska, har plugga det i sex år, men jag kan ju inte påstå att jag är mästare på det!

    SvaraRadera