söndag 27 mars 2011

Du släckte väl?

När vi gick i första eller andra klass, jag kommer inte exakt ihåg, fick vi elever besök av ett gäng brandmän. De pratade om hur farligt det är att leka med tändstickor och vad man ska göra om det börjar brinna. Som en liten souvenir för dagen fick vi varsin nyckelring med deras lilla maskot. En apa. Kan han ha hetat Flammy? Jag kommer inte exakt ihåg.

Det delades även ut klistermärken som vi skulle ta hem och be mamma och pappa klistra upp på insidan av ytterdörren "Du släckte väl?" stod det på dem. Laglydigt bad jag mina föräldrar klistra upp denna lapp. Mannen som sagt åt mig bar ju uniform, för guds skull!


Den där lappen satt kvar på insidan av vår ytterdörr länge - ända tills vi bytte dörr för bara några år sedan. Jag har alltid sett den där påminnelsen som en påminnelse att släcka samtliga föremål som brinner, även sådant som brinner av elektricitet. När jag går ut ur ett rum släcker jag för det mesta lampan. Jag tänker i enlighet med många-bäckar-små-resonemanget och vill gärna göra det jag kan för att spara på de resurser vi får låna av Moder Jord.


Det handlar, som så många gånger annars, om ett invant beteende. Det handlar om att lära vanedjuret människan att tänka. Kanske kan en sådan manifestation som Earth Hour få en och annan att tänka och efter det börja agera. 
Eller så behöver vi helt enkelt fler brandmän som kan gå omkring och dela ut "Du släckte väl?"-klistermärken till världens alla energimissbrukare och deras familjer.

1 kommentar:

  1. Apan heter Flammy. Mina förskolebarn var på besök på Brandstationen i höstas och fick träffa Flammy. Vilket var en otrolig upplevelse för dem.

    SvaraRadera