onsdag 2 mars 2011

Vad offrar du för ett jobb?

Vill man anställa tjejen som är den enda i intervjugruppen som svara nej på frågan "ska du alltid göra det din chef säger åt dig?" 

Ibland tänker jag att jag är för ärlig och lojal mot min egen självkänsla och min egen moral för att få ett jobb. Någonsin. Jag vet inte om jag är kapabel att sälja min själ till en potentiell arbetsgivare, vilket verkar vara det man måste göra för att få en chans. Men jag är ledsen, jag kan nog inte det.


Hur ska jag då någonsin få ett jobb? Ja, jag hoppas på något sätt att personlig integritet ska väga tungt. Jag vill inte tappa hoppet om mänskligheten än. Har aldrig varit mycket av en - ursäkta ordet, jag måste nog i alla fall säga det på engelska för att avdramatisera det för mig själv -
asslicker. Det är inte riktigt min stil. Hierarkier och feodalsystem hör inte hemma anno 2011. Vi är alla människor med rätt till åsikter och de bör respekteras från alla håll. En chef är en chef av en anledning - förhoppningsvis - och vi bör kunna lita på att denne tar kloka beslut, men att köpa precis allt med hull och hår när maggropen säger, eller kanske till och med skriker, nej tror jag inte på. Kommer jag att straffas för att jag tänker så?

Just nu är jag otäckt mycket i potentiella arbetsgivares händer. Jag är skrämmande nära att faktiskt överväga att sälja min själ. Och det vore inte bra. Varken för självkänslan eller moralen. Dessa två är nog inte något jag kan offra för ett jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar