måndag 7 februari 2011

SkrivPuff: Om medkänsla.

Nordstedt om medkänsla: "känsla av smärta och bekymmer inför andras svårigheter".

Till den populära i-phonen (i-telefonen) kan man ladda ner spelet "Angry Birds" - ett spel som tilltalar gammal som ung. Arga fåglar skjuts iväg med en slangbella och målet är att döda grisar och diverse annat. Den skickliga kan hitta guldägg, vad jag förstått. 

En faster, 33 år gammal, har inte riktigt greppat spelet och lyckas inte klara den bana hon kommit till. Hon lägger ifrån sig spelet i frustration. Det registreras av brorsonen, 6 år ung, som just hittat ännu ett guldägg. Några timmar senare tar den lille sin faster i handen och säger:

- Jag är väldigt bra på "Angry Birds" för jag har klarat alla banor och hittat en massa guldägg. Men vet du, jag tycker att du också är ganska bra, fast du inte klarat lika mycket.

Och fastern blir glad. Tänk så mycket lättare det är att ta sig igenom bekymmer och svårigheter när det finns en vänlig själ som håller din hand och tror på dig.

8 kommentarer:

  1. Och tur att barnen hjälper oss med spelen...

    SvaraRadera
  2. Det var mig en gullig gosse! Fint!

    SvaraRadera
  3. Fick mig att le med hela ansiktet. Tar för givet att det är en sann liten berättelse :)!

    SvaraRadera
  4. Stämmer bra, Feffe. Denna godhjärtade gosse finns på riktigt :)

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det så barnen visar och äldre spelen.
    Min dotter visar mig Mario nu.

    SvaraRadera
  6. Blev allt lite rörd i ögat! Men fastern, är det månne din syster? Annars har du sprungit om mig i åldern...och vi är ju ändå född samma dag.

    SvaraRadera