tisdag 15 februari 2011

Res till Cypern! Men lite längre västerut än alla andra.

Det verkar som om någon vill säga mig något. Överallt ser jag "Cypern i ditt hjärta"-reklamen. Och det är klart att Cypern är i mitt hjärta, efter tre år som något av mitt andra hem. Till alla som funderar säger jag: res dit! Res till Cypern! Men åk lite länge västerut än alla andra - fastna inte i Agia Napa. När du väl tagit dig utanför Sveriges gränser är det väl trist att stanna med alla svenskar och beställa köttbullar från en svensk meny?

Pafos, på öns västra sida, är Cyperns äldsta stad och faktiskt med på UNESCOs lista över världsarv. Staden har samma värmande sol - passopp för värmebölja, min erfarenhet säger att juli/augusti allt som ofta bjuder på upp emot 40 grader och det är
v a r m t - och samma svalkande, böljande, vackra Medelhav. Här kan du äta meze (fisk är att rekommendera) och souvla, solochbadsemestra och vältra dig i kultur och historia.

Kato (nedre) Pafos är där du hittar hotell, restauranger och souvenirshopping. En hel hop engelsmän har invaderat staden och hamnen, men även cyprioterna själva hänger här. Vill du vara som de sätter du dig på något av alla caféer med rottingstolar och beställer in en frappé - kall dryck gjord på pulverkaffe och skummad mjölk. För mer än bara magnet- och vykortsshopping kan du hoppa på en buss och åka till Pano (övre) Pafos, där du också hittar en charmig marknad (vem gillar inte marknad?).


Numera finns Pafos som resmål hos några svenska turistjättar -  Fritidsresor och Apollo - för den som ändå gillar att resa i charterstil. Passa på nu då, så du hinner före alla andra. Det går att flyga direkt till Pafos International Airport och kanske kan det vara värt att leta efter billiga resor dit för att slippa timmen med bil från Larnaca.


Skyltarna stämmer: "Cypern i ditt hjärta". Jag tror att jag själv inom en snar framtid faktiskt måste besöka denna vackra Medelhavsö igen.







2 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut! Jag har aldrig varit utomlands :( Bara Danmark, Norge och Finland.. ;) kram!

    SvaraRadera