torsdag 10 februari 2011

Önskelistan - språkböcker.

Jag har en förkärlek för böcker och jag har en förkärlek för språk. Gissa om jag då gillar ordböcker, lexikon och andra spännande språkrelaterade verk. Det är inte så att jag läser i dem jämt och ständigt och jag använder ofta de onlineversioner som finns, men det är ändå trevligt med de riktiga böckerna. Som prydnader om inte annat. Och ibland är det faktiskt lättare att bläddra i en gammal hederlig bok än att navigera på den vida världswebben.

Språkböcker är tyvärr så dyrt, så för tillfället samlar jag bara på en liten önskelista över böcker jag vill köpa när jag får råd. Just nu ser listan ut så här:


~ En engelsk grammatikbok. Jag vet, det är skam att jag som läst engelska till c-nivå inte äger en egen grammatikbok. Under studierna lånade jag när jag behövde och har inte riktigt hittat den perfekta än. Gleerups? Bonniers? Vilken är bäst?


En italiensk grammatikbok. Absolut livsnödvändigt för att jag ska kunna ta mig igenom italienskastudierna. Just nu kör jag på universitetsbibliotekets slitna låneex, men jag fasar den dag jag inte kan låna om den längre.
Modern Italiensk Grammatik av Tore Edström et.al. faller mig riktigt bra i smaken.

Språket: svenska folkets frågor till radioprogrammet "Språket" av självaste Lars-Gunnar Andersson - mannen som fick mig intresserad av frasstrukturgrammatik - och hans vapendragare Anna Lena Ringarp. Kul att ha bara!

Longman Dictionary of Contemporary English - som fantastiska Språkhistoria-Anders alltid bar med sig. Underbar lärare, bara måste flika in det. Och boken skulle få stå jämte Le Petit Robert.

~ Bok med engelska idiom som jag såg häromdagen. Tror det var något från Nordstedts, men kommer inte riktigt ihåg. Sådant bara måste man lära sig om man ska lära sig språket på riktigt.


Ja, kära nån. Listan kan göras jättelång. Verkligen. Det får räcka så för tillfället. Någon annan i världen som har en förkärlek för språkböcker, böcker om språk?




Boken av alla böcker - min livboj
i det franska språkets djupa hav!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar