torsdag 10 februari 2011

GUBBEN!

Sa era föräldrar åt er att inte hoppa in i bilar med okända gubbar och så när ni var små? Det sa de till oss. Och vi tog det här till en nivå lite utöver det vanliga, tror jag. Det gick rykten om att det fanns en Gubbe som strök omkring i våra kvarter. Han körde en Volvo V40 och var allmänt skum. Han gick kors och tvärs över gårdarna och knackade ibland på våra fönster. Det är ingen som riktigt vet var gränsen för fantasi och verklighet gick, det lämnar jag åt dig, kära läsare, att bestämma.

Vi var hur som helst livrädda för Gubben. Han utgjorde helt klart ett hot mot vårt lugna, lilla samhälle. Något måste göras. Påhittiga som vi var kom vi på att den bästa metoden att skrämma bort denna Gubbe var att ge tillbaka med hans egen medicin.


Vi klädde helt enkelt ut oss till Gubben - vi gick ut och "gubbade". Vi lånade systrarna Sehlins pappas kostymer och ibland en och annan slips, putsade skorna - kanske tillhörande pappa Wännman -, kammade bak håret, ritade lite mustasch på överläppen, köpte chokladcigaretter på "Gotta" och letade fram de häftigaste solglasögon vi kunde hitta. Någon var alltid Gubbens fru - Bubblan. Hon hade pumps, rosa läppstift och färgglada kjolar.


Ute på uppdrag hade vi alltid med oss anteckningsblock och penna. Det var viktigt att notera allt skumt som hände på byn. Det var alldeles för riskabelt att "gubba" efter mörkrets intåg, så på kvällstid hade vi möten i vår GubbKlubb - GK. Vi diskuterade vad vi sett och pratade om nödvändiga säkerhetsåtgärder.


Vår GubbKlubb tvingades aldrig till direkt handling, men jag vill ändå påstå att vi bidrog till en
lite tryggare tillvaro för samtliga bybor. Mest troligt var det så att vi faktiskt skrämde bort Gubben från våra gator med vårt idoga "gubbande".



7 kommentarer:

  1. Baaaaaaaaah. Jag dör. Det här kan vara det sjukaste vi gjort faktiskt, någonsin!. Men kul var det. Varför det sen kom in en bäbis vid namn Nils i bilden kan ju diskuteras!

    SvaraRadera
  2. ja visst är det kul med böcker..så fint som inredningsdetalj dessutom.

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, gaah, Lina har berättat om ert gubbande! Jag kände mig trygg i kvarteren så något måste ni ju ha åstadkommit helt klart!

    SvaraRadera
  4. Haha vi hade en gubbe som körde runt i vikinga också då jag gick i lågstadiet, jag och min kompis (och granne) veronika gömde oss i busken utanför vårt hus o hade med ficklampa och anteckningsblock...dock hände det aldrig nåt att anteckna...

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande blogg du har. Det är alltid lika kul att hitta fler människor ute i sajberrymden med samma passion för skrivande som en själv. :)

    SvaraRadera
  6. Det här gjorde helt klart min vecka! Jag vill minnas Malin att du ofta hade rollen som "Gubben", även Karin men hon gick ju över till Nils när han blev en karaktär.

    SvaraRadera