lördag 9 juli 2011

Kaféer behöver inte fika efter kunder - de kommer ändå!

Läste i DN häromdagen att svenskar förväntas fika för 4 miljarder detta år och kafétrenden går bara uppåt. Det är mycket pengar för latte, cupcakes och morotskakor. Ganska väl spenderade pengar, tycker jag. I alla fall i jämförelse med mycket annat. Personligen lägger jag väldigt lite pengar på exempelvis kläder och skor och spenderar hellre mina slantar på mysiga fikastunder, gärna espresso och kladdkaka, i trevligt sällskap. Ibland kanske bara jag. Med en bok eller ett anteckningsblock.

Jag gillar att fika. Jag gillar fikakulturen och är säkerligen en av dem som bidrar till den uppåtgående trenden. "Ska vi ta en kaffe?" föreslår jag gärna till höger och vänster. Och tackar i regel alltid ja om jag får frågan ställd till mig (hint!).


Du kommer väl förresten ihåg
var ordet fika kommer ifrån?



En gång var jag på Fikabuffé med den så trevliga konstellationen 
vänner kallad Festkommittén. Det var festligt på alla sätt och vis.

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med. En gofika på fik slår det mesta. Har man sen gott sällskap också så blir det en höjdare. Förut gillade jag skarpt Espresso House. När de var nya och lanserade sitt kit men nu finns det bättre pärlor att lägga fikaslanten på. Vad gillar du bäst?
    Jag tar gärna en svart stark kopp kaffe och en biskvi. Fast jag är periodare. Kör en kaka i taget tills jag ruttnar på den. Sen blir det någon annan jag snöar in mig på. Man kan lätt bli beroende ;)))
    //Fia

    SvaraRadera