torsdag 14 juli 2011

Vive la France!

Grattis på nationaldagen, Frankrike. Tu me manques. Jag saknar dig. Det gör jag faktiskt. Bodil Malmsten slår huvudet på många spikar då hon hyllar, men samtidigt tar avstånd från (hon är ju svensk, som hon själv säger) franskheten och allt det franska. Särskilt det av det mer stormiga slaget.

Favoritcitatet lyder: "Inte stå där inför faît accompli som vi." Andemeningen: Folk bryr sig. Och det är något jag gillar. Man pratar, diskuterar, tycker, tänker, menar, har åsikter om sådant man inte vet något om, håller konversationer vid liv. Det är ett bra land att lära sig språket i. Just därför. För att det pratas!

Just nu är jag på väg västerut, men jag är verkligen inte färdig med la France. Det är ett som är säkert. Jag har hela långa livet på mig. Jag är helt övertygad om att vi kommer vara vänner långt in i framtiden. Frankrike är den där vännen som rör om i grytan lite härligt. Skapar organiserat kaos och låter mig utvecklas till det oväntade och kliva utanför Fröken Perfektionists lilla ruta.

Vive la France! À bientôt!

1 kommentar:

  1. Som du, gillar både Frankrike och Bodil M! Inte för inte var han fransman, åldersmannen som skrev "Indignez-vous" häromåret!

    SvaraRadera