torsdag 7 juli 2011

Gratis underhållning i Nice!

Tidigare i dag när jag promenerade upp längs Avenyn stannade jag till utanför Stadsbiblioteket. Någon rappade och ett gäng tjejer stod redo att dansa. Jag stannade kvar och kollade lite. Det gäller att insupa upplevelser som man faller över så där. Föga förvånande berördes jag mest av dansen. Det var duktiga ungdomar. Kultursommarjobb hette projektet och det är väl precis vad det låter att vara, kan jag tänka. Kolla in hemsidan om du är nyfiken. De verkar uppträda här och var, varje dag.

Hela grejen fick mig att tänka på Place Masséna i hjärtat av Nice. Där möttes vi gång efter annan av dansare, trumslagare, akrobater och så självklart den ständiga MJ, som inte ens på håll om man kisade med ögonen var det minsta lik Michael Jackson. Men han försökte i alla fall.


Bra MJ-imitatör eller ej, denne man var ändå ett unikum, väl värd att skåda. Ett annat i princip stående inslag var killen med flygeln som satt mitt emot ingången till LaFayette. Ja, precis, killen med flygeln. Han drog runt på sin flygel och spelade sina vackra visor. Hängivna fans kunde önska melodier och han kunde det mesta. Helt magiskt. Den som någon gång försökt rubba en flygel förstår storheten i det hela, utöver att han var en duktig pianist.


På Place Masséna kunde allt hända. Och händer än i dag, skulle jag tro. Gå dit om du är i krokarna och låt mig sedan veta vad du fann, vem som underhöll dig och om MJ fortfarande är kvar!




La Place Masséna. Un très bel lieu, n'est-ce pas?

1 kommentar:

  1. MJ var kvar senast ja kollade....och visst är de lysande människostatyerna fina?!

    SvaraRadera