lördag 14 maj 2011

Tjuvlyssnat: Att bistå är att avstå.

Tjuvlyssnat på spårvagnen. En konversation mellan två tjejer, kanske 15 år gamla, som tyder dagens horoskop.

Tjej 1: Vad betyder bistå?

Tjej 2: Jamen, det är typ att inte göra något. Typ, avstå. Men gör det liksom inte.
Tjej 1: Jaha, okej. Då kanske det betyder att jag inte ska hjälpa den personen.

Vilket moraliskt dilemma. Skulle jag vända mig om och vara den konstiga tanten som rättade kidsen och på så sätt också avslöja mitt tjuvlyssnande eller skulle jag bara hålla mig till mitt? Jag höll mig till mitt. Med risk för att jag satte käppar i hjulen för stjärnorna som inte alls ville att denna tjej skulle avstå att hjälpa. Och med risk för att denna tjej i fortsättningen tycker att det är jättekonstigt att
biståndsverksamhet är en verksamhet där vi pumpar in pengar eftersom man ändå inte gör något.

Ledsen att jag inte gjorde något, men jag ville bara inte vara den konstiga tjuvlyssnande språkpolistanten. Jag hoppas att denna tjej någon gång snubblar över en ordbok och således får reda på att bistå nästan är motsatsen till att avstå.

3 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar. Vi får se om det blir ett lyckligt slut för prinsen och prinsessan =)

    vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  2. underbart att ibland tjuvlyssna på folk! fast du kunde nog ha sagt till, jag är helt för att man är den där konstiga tanten.

    SvaraRadera
  3. Haha, vad trist! Men det finns ju superalternativ till appen :) Finns en uppsjö av övningar på internet :)

    Lycka till!

    SvaraRadera