tisdag 31 maj 2011

Språklig observation: göteborgska.

Jag har noterat en liten egenhet hos många talare med dialekt av göteborgsk karaktär. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det och om det möjligen finns någon grammatisk term för detta fenomen. Man kanske skulle kunna kalla det upprepning eller snarare konfirmation. Konfirmationstillägg kanske. Jag vet inte. Men det jag talar om, och hela tiden hörs sägas här i trakterna, är att man säger en mening och sedan lägger till en fras med predikat plus subjekt i nämnd ordning. Låt mig illustrera med några exempel:

Jag tycker om att segla,
gör jag.
Det var fint väder, var det.
Så gick det till på den tiden, gjorde det.
Jag vill resa till Italien, vill jag.

Det kursiva är då alltså det här tillägget jag talar om. I vissa fall skulle det nästan kännas befogat att sätta punkt i stället för komma däremellan fraserna. Tillägget sägs ofta lite svävande och aningen eftertänksamt. Somliga slänger även in ett formellt subjekt i form av ett
det i början av frasen, men för det mesta står det bara så som exemplen illustrerar. Om detta är ett fenomen begränsat till Göteborgsområdet vågar jag inte uttala mig om, men kan i alla fall med säkerhet säga att det inte är något jag hört hemma i Norrland. 

Vet du vad jag talar om? Har du hört detsamma? Säger du så? Var i landet bor du?





De säger så på detta sättet här, gör de.

4 kommentarer:

  1. Jag har uppmärksammat precis samma sak. Jag har en vän här i Norge som pratar så hela tiden, hon kommer från Norrköping :) Det är rätt kul att lyssna på när man väl lagt märke till det, nu tycker jag att hon säger så jämt.
    Det här var kul, var det!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det så Stege! Det går inte att inte tänka på det när man väl börjat, gör det inte. Vad roligt att du också hört det :)

    SvaraRadera
  3. Det där har jag också tänkt på. Jag har hört det både här i Göteborgsområdet och på ostkusten. I det eminenta radioprogrammet "Gutamål för fastlänningar" ges faktiskt ett par exempel på sådana fraser: "De har jag vel alltud sekt, har jag" och "Jo, de e så de e, er de".

    SvaraRadera
  4. Freddy: Roligt att höra att det är fler som uppmärksammat detta och att det sägs på fler platser i landet! Jag undrar jag om det finns någon grammatiks benämning för fenomenet.

    SvaraRadera