söndag 15 maj 2011

Hjärngymnastik och konditionsträning.

Jag vill verkligen uppmana dig att läsa den artikel som DN Vetenskap publicerar i dagens tidning angående hjärnan och dess inlärningsmetoder. Du som inte har tillgång till tidningen i pappersformat behöver inte misströsta, på nätet finns samma text och jag slussar dig gärna vidare till denna uppfriskande läsning.

Till dig som inte vill/hinner/orkar läsa hela artikeln kan jag snabbt sammanfatta innehållet. De hjärnforskare som uttalar sig ger verkligen stöd åt det gamla "repetition är kunskapens moder" då de genom studier visat att studenter som regelbundet testas, det behöver inte vara i stor skala, befäster sina kunskaper bättre än de som vid ett tillfälle bara läser in kunskap rakt upp och ned. De gläder mig även att forskarna lägger stor vikt vid konditionsträning som ett recept till bättre inlärningsförmåga. Säg mig, skulle vi inte slå två flugor i en smäll om vi tog med oss detta till skolvärlden? Jag har alltid förespråkat idrott som ett sätt att förbättra social kompetens och samarbetsförmåga. Tänk att fysisk aktivitet även kan ge hjärnan hjälp på traven när vi övar och repeterar!


Hjärngymnastik i form av regelbundna tester och självständig problemlösning i kombination med fysisk aktivitet låter som en väldigt trivsam skolvärld. Tycker ni inte? Kreativitet, lekfullhet och friskhet. Jag hissar flaggan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar