söndag 22 maj 2011

SkrivPuff: Om att läka.

Året var 1999, familjen var i Hemavan/Tärnaby och jag åkte bräda. Mitt i Norrstråket åkte brädan bakåt och jag likaså. Stel av skräck såg jag att min handled hängde neråt från en liten grop. Den gick inte att röra och hela armen gjorde förbannat ont. Jag var långt ifrån min familj, så vad annat skulle jag göra än att plocka upp brädan med den fortfarande fungerande handen och börja promenera till nästa lift?!

Vid liften stod familjen och av den lilla gropen i min arm att döma konstaterades att handleden var bruten. Det blev skotertransport, sjukstuga och en läkare som drog armen på plats utan att ge mig bedövning. Jag snyftade lite där jag gick med brädan under armen, men efter det fällde jag inte så många tårar.


Armen läkte snabbt ihop utan vidare problem. Kroppen har nästan magiska förmågor. Det var lite krångligt att skriva i början och jag kände mig lite klumpig, men efter ett tag upptäckte jag att gipset var ett bra gömställe för kort när vi spelade Bluffstopp. Min brutna handled ställde inte till det vidare mycket. Inte förrän det var dags att ta bort gipset. Trots att allt hade läkt ihop alldeles utmärkt fick jag stränga order om att inte delta i den kommande Riksfinalen i gymnastik.


Då kom alla tårar. Jag grät och skrek och svor och hatade den idiotiska läkaren som inte förstod nånting. Min mamma fick ringa min tränare och berätta och följande träning grät jag i tränarens famn. På tävlingsdagen satt jag på läktaren med tårar i ögonen och fina lagkamraters armar runt mina axlar. Besvikelsen i hjärtat tog mycket längre tid att bemästra än vad det tog för mitt kött och blod att göra sitt.

6 kommentarer:

  1. Förstår precis, tror jag. Kroppen läker oftast snabbast.

    SvaraRadera
  2. kalle sa det...det som inte syns för ögat läker långsamt...

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för din fina kommentar.

    Jag köpte lint removern på åhlens, men jag tror att den går att hitta på claes olsson och teknink magasinet också. Märket är obh nordica iaf...

    Kram /Sofia

    SvaraRadera
  4. Ja, det är hemskt när sånt där händer, men i efterhand inser man att det ju inte var hela världen trots allt. Kram

    SvaraRadera