måndag 20 juni 2011

Zlatan, gillar du hund eller katt bäst?

I DN Söndag i går, 19/6, läste jag ett välskrivet och fint reportage. Det var levande, inspirerande och skildrade fyra idrottare som är på väg till Special Olympics som går av stapeln 25 juni i Aten; en bowlare, en golfare, en simmare och en kille som håller på med judo. Som namnet på tävlingen avslöjar är Special Olympics lite speciellt, en tävling för utvecklingsstörda idrottare. Till skillnad från Paralympics är deltagarna inte enbart fysiskt funktionshindrade elitidrottare, utan samtliga med en utvecklingsstörning får delta, med kravet att de tränar och tävlar regelbundet.

Som sagt, ett välskrivet och bra reportage. Men det var en liten detalj jag hakade upp mig på. Faktarutan till varje idrottare talar om ålder, familj, förebild och sådant som känns relevant för att få en bild av en person. Men sedan finns också "favoritdjur" med som viktig fakta. Varför då? Känns inte det som något man frågar ett barn? Något som står i "Mina Kompisar"-böckerna? Kanske bara jag som tycker det känns ointressant, men jag undrar om man någonsin, i ett liknande reportage, skulle fråga Carolina Klüft, Rafael Nadal eller Zlatan samma sak? Tveksamt. Vad tror du?


Special Olympics är en speciell tävling. Men det är ändå en idrottstävling. Det har inget med djur att göra. Det är seriösa idrottare som ska kämpa i sina respektive grenar. Det handlar om sport, inte cat fight.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar