torsdag 2 juni 2011

Dagens språktips: Läs böcker du redan kan utan och innan.

Nyckeln till att lära sig ett nytt språk är att öva. Gärna ofta och regelbundet. Det finns liksom inga genvägar. Det går inte att lära sig glosor, meningsbyggnad och idiom genom att bara sova på saken, även om våra hjärnor bearbetar information och suger upp kunskap medan vi sover.

För att lära sig ett nytt språk så pass att man kan det i sömnen behöver man ligga i. En bra grej är att läsa eftersom man då i sin egen takt får suga upp både grammatik och vokabulär. Jag tycker att det är bra att läsa nyhetstexter eftersom de ofta är skrivna på ett informativt och rakt sätt och dessutom behandlar ämnen som man troligen redan känner till. Jag kompletterar gärna min DN med att slänga ett öga på Nice Matin till exempel. Inte för ytterligare information, utan bara för att hålla igång franskan.

En annan bra grej, om man känner att man vill byta till en lite mer underhållande genre, är att läsa böcker som man redan har läst på ett språk man behärskar flytande.
Le Petit Prince har jag läst flera gånger om, både på franska och svenska, och tänker att nästa projekt blir att ta mig an den på italienska. Jag ser fram emot att njuta av Il Piccolo Principe. Det är en fantastisk bok och jag är sugen på att utöka min italienska vokabulär och läsförståelse. Vilken bok väljer du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar