lördag 4 juni 2011

En diktator kan sätta stopp för valet av namn på hunden.

I gårdagens DN kunde vi läsa om en undersökning som visar att över var fjärde svensk ungdom inte riktigt bryr sig om demokrati. Många är de som kan tänka sig att sälja sin röst för pengar eller kanske i utbyte mot ett jobb. Dessutom anser flertalet unga att det vore briljant om Sverige kunde styras av någon lite mer auktoritär person som inte behövde bli vald på ett särskilt demokratiskt sätt.

I dagens DN
läser vi uppföljningen av denna debattartikel och det visar sig att de ungdomar som DN intervjuar inte ens vet vad demokrati är. De säger att de aldrig hört talas om det i skolan. Men när de får förklarat för sig vad det handlar om verkar de ändå tycka att det är rätt viktigt. Och inte vill de heller styras av en diktator. Tänk om denne person skulle bestämma vad deras hundar skulle tillåtas heta!

Stackars svenska barn. Frågetecken. Jag ställer mig i skamvrån för hela svenskhetens skull och hoppas att uttalanden som dessa stannar inom landets gränser. Kan du tänka dig något mer provocerande att säga till en ung bloggare som varit med och demonstrerat på Tahirtorget hela våren? Eller till en mamma som mist sin son för att han stått upp för sin åsikt och ansett att även
Syrien borde vara ett demokratiskt land?

Jag vet inte riktigt vems ansvar det är att sprida omvärldskunskap till alla de svenska ungdomar som rycker på axlarna åt demokrati, men det bör göras omgående. Hur ska man bära sig åt? Ja, kanske öppnar kidsen ögonen om vi berättar att en diktator i praktiken skulle kunna bestämma vad vi får och inte får döpa våra hundar till. Det skulle väl ändå locka till engagemang och vilja att vara med och påverka samhället?!


1 kommentar:

  1. Jag står ordlös för detta fenomen. Vad i hela världen ska man göra åt det? Skriva, protestera och ifrågasätta kanske? Men hur ska det nå fram? Och till vem? Suck! On a lighter note så är fika ett av de första ord jag lär mina nya engelskspråkiga vänner. Men nu har jag ju också lärt mig något nytt! Kram

    SvaraRadera