torsdag 9 juni 2011

Spring med döden.

Under min kvällspromenad i går gick jag förbi en kyrkogård och noterade något som jag först tyckte kändes väldigt opassande: en man som tränade intervallträning på grusgångarna mellan gravarna. Han hade bra tryck i benen och rusade fram, varvat med lättare jogging. Var det verkligen okej? Nej, tänkte jag först. Det var väl ändå en högst opassande plats att springa på. Men sedan tänkte jag om. Varför inte?

Så många är det som hela livet försöker springa ifrån döden, fastän det är det enda vi kan vara säkra på kommer springa ikapp oss till slut. Det kanske är en god idé att, som ovan nämnda kille, springa bland döden och låta den vara den naturliga del av livet som den faktiskt är.


Vila i frid, säger vi alltid åt dem som lämnat jordelivet. Grundtanken med det gillar jag, att vi ska visa respekt för de liv som varit men från sinnevärlden försvunnit och låta dessa själar vandra utan krav och stress. Men jag tycker ändå att vi ska minnas de döda som levande, springande själar. Jag vill inte bli ihågkommen som en kall kropp med ett hjärta som inte längre slår. Jag vill bli ihågkommen som en varm människa med spring i benen.

För mig får man gärna träna intervallträning bland vilande själar, så länge man gör det med vördnad och håller sig till grusgångarna.





Milon kikar ut över en kyrkogård i Dubrovnik.

6 kommentarer:

  1. Jag brukar springa på kyrkogårdar. Jag tycker om lugnet där. Kan man bli mer lugn än när man somnat in? Sen är svenska kyrkogårdar så mysiga och fina :)

    SvaraRadera
  2. jag brukade sola på en kyrkogård förr :) blev brun o fin då med

    SvaraRadera
  3. Jag undrar varför man just väljer att träna på en kyrkogård? Vore spännande att få höra.
    Jag gråter när jag kommer in i en kyrka och när jag går på en kyrkogård bland gravarna. Där finns ju mycket energier..kanske det som lockar en sprinter ;))/Fia

    SvaraRadera
  4. Ja, varför inte liksom? Tänkte som dig först att det kändes lite konstigt, men ändrade mig snabbt

    SvaraRadera
  5. Jättefint skrivet, håller verkligen med dig! Kram

    SvaraRadera
  6. Intressant och bra skrivet!

    PS. vet inte vad det är för fel på det här landet (haha) men det är bara när jag är på Nordic club som jag kan läsa blogspot-bloggar, kommer helt enkelt inte in på dem hemma! superstörigt

    hoppas allt är fint med dig!

    SvaraRadera