fredag 8 april 2011

Jag vill slå en dagstidning i huvudet på dem.

Jag har många års erfarenhet från serviceyrket och har nog sett det mesta. Sedan är jag ju konsument själv också och har sett hur folk beter sig mot servicepersonal även de gånger då jag inte varit den som stått och tagit emot med ett leende och det där utnötta "kunden har alltid rätt".

Kunden har inte alltid rätt. Inte rätt att gå till personangrepp mot en person som är anställd för att ge denna kund service och försöker göra det. Sådant får mig att sucka. Sedan skäms jag lite å den klagande kundens vägnar. Är det rimligt att brusa upp mot servitrisen för att den oxfilé man beställt är alldeles för välstekt? Är det skäligt att läxa upp ett butiksbiträde för att skjortan man köpte för dyra pengar sprack i en söm? Är det befogat att skälla ut en kundtjänstmedarbetare för att den smartphone man bara var tvungen att ha inte lever upp till förväntningarna? Jag bara undrar.


Och jag har en egen åsikt. Jag kan inte för min vildaste fantasi förstå hur människor kan ha mage att brusa upp, skälla ut någon, bli så arga över sådana uppenbara i-landsproblem. Självklart har vi rätt att framföra klagomål och komma med åsikter kring de servicetjänster vi betalar för, men när det går över till sådan absurditet att avsaknad av bacon på frukostbuffén eller ett trasigt bredband kommer att handla om liv och död blir jag förbannad. Jag vill bara slå en
dagstidning i huvudet på alla de gnällande människor som tappat greppet.

3 kommentarer:

  1. så rätt så rätt, det är så man undrar.

    men visst blir man en lite bättre konsument själv när man jobbat inom service? alla borde göra det någon gång i sitt liv kanske...?

    SvaraRadera
  2. hahaha,..förstår EXAKT poängen. har man inte sett något annat då är ens värd begränsad och kretsar runt sitt lilla jag.

    SvaraRadera
  3. Gör det. Slå en dagstidning i huvudet på dem. Eller något ännu hårdare. Jobbar själv inom service och du anar inte vad man vill slänga på dem ibland. Fast det anar du förstås.

    SvaraRadera