tisdag 25 januari 2011

Kompanistryk? Är det något från det militära?

Jag använder Google Chrome, som fungerar så praktiskt att webbläsaren själv genomför stavningskontroll. Ni vet hur det fungerar. Rött kludd under något som är fel. Nyss skrev jag in ordet kommunikatör och det gillade inte Google Chrome. Jag fick förslaget att använda kompanistryk istället.

Va?

Jag skrattade till för jag tyckte att ordet lät så väldigt hittepå. Tankarna gick så klart direkt till det militära och jag undrade sedan om det här är något man bör känna till. Nordstedts gav mig inget svar, men Flashback kan man alltid lita på. Där hittade jag en tråd som skrivits av människor som tycks ha erfarenhet från det militära. Däremot verkar det råda lite delad mening om vad som egentligen menas med
kompanistryk. Skribenterna är oense om det handlar om ett helt kompani som får stryk för att en enskild person har betett sig dåligt eller om denna enskilda person från stryk från hela kompaniet (hoppas inte!).

Jag har en vän som gjorde lumpen förra året. Hon kanske vet mer exakt. Jag blev då inte mycket klokare jag. Och jag behöll för övrigt mitt
kommunikatör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar