lördag 22 januari 2011

Dagens visdom från de Saint-Exupéry och räven.

Översättning Gunvor Bang, 2007:72-74.

- Ni är vackra men intetsägande, fortsatte han. Man kan inte ge sitt liv för er. Kanske skulle en vandrare som gick förbi min ros tro att den liknade er andra. Ändå är hon ensam mycket värdefullare än alla ni andra tillsammans, därför att det är henne som jag har vattnat. Därför att det är henne som jag har skyddat med en skärm. Därför att det är på henne jag har rensat bort insektslarver (förutom ett par stycken som skulle bli fjärilar). Därför att det är är henne som jag har hört beklaga sig eller skryta eller rentav tiga ibland. Därför att det är min ros.

[...]

- Människorna har glömt bort den enkla sanningen, sade räven. Men du får inte glömma den. Om du har tämjt något, fäst dig vid något, är du ansvarig för det för all framtid. Du har ansvar för din ros...
- Jag har ansvar för min ros... upprepade Lille prinsen för att inpränta det.


Poppy field!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar