tisdag 25 januari 2011

Frankrike och Baguetterna.

Det sägs att fransmännen äter ungefär 3 400 000 baguetter per år. I tiderna kring den Franska Revolutionen skulle alla, fattig som rik, kunna äta detta jämlikhetens bröd: baguetten. Napoleon bestämde att en perfekt baguette skulle vara 40 cm lång och väga 300 gram. Idag har längden utökats till det dubbla, men vikten är densamma.

För den vidskepliga kan jag meddela att man helst ska undvika att lägga sin baguette upp och ned eftersom de bröd som låg upp och ned hos en bagare under guillotines storhetstid var avsedda för bödlarna. Alla skulle enligt principen kunna äta samma bröd, men ingen bagare var nöjd över att måsta servera en bödel så i protest vände man på bröden när man lade ner dem.

När jag bodde i Nice hade jag ett litet bageri nere på hörnet - precis så som man tror att det ska vara när man bor i Frankrike - och där köpte jag många baguetter. Tack och lov såg jag inte en enda som låg upp och ned! Det är verkligen som det sägs, är man i Frankrike ska man äta baguetter. Helst på morgonen. Fram emot lunch börjar de redan bli lite torra och hårda. En baguette ska köpas på ett bageri och ätas färsk. Antingen au naturel eller kanske med lite ost.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar