fredag 28 januari 2011

Hånfullt liten summa pengar.

Är det inte lite lustigt det här med ovanliga saker som helt plötsligt dyker upp och då dyker upp i massor? Det kan vara en person man inte brukar träffa som man helt plötsligt ser överallt eller en låt man inte brukar höra som en dag börjar spelas på varenda radiokanal. I mitt fall gäller det just nu ett ord: spottstyver.

Jag vet inte om jag någonsin själv använt mig av detta ord, men jag läste det och reagerade på det för någon dag sedan; kommer inte ihåg när, kommer inte ihåg var. Och idag, helt plötsligt, läser jag det i 
hemortens lokaltidning och på en av mina favoritbloggar. Spottstyver alltså.

Vän av Livets Språknördar vill jag så klart veta var detta egendomliga ord egentligen kommer ifrån och jag har två källor som jag nästan alltid kan lita på och räkna med.
Nationalencyklopedin redogör att styver var ett svenskt silvermynt av låg valör, runt år 1600-1800. På SAOB kan jag sedan läsa allt om spott och lär mig att det är likvärdigt med hån, smädelse, förlöjligande osv. Och efter denna mini-research känns sammansättningen spottstyver helt enkelt glasklar. Tack och bock!

3 kommentarer:

  1. Då var den gåtan löst ;), och säker många med mig fick lära sig något nytt om ett ords ursprung. Inget nytt ord för mig, heller inget ord jag använder för ofta ;).
    Livets Språknördar undrar jag dock nyfiket vad det är???
    Tack för fina kommentarer :)

    SvaraRadera
  2. Skönt ord som jag faktiskt aldrig reflekterat över, trotts att jag borde, som det känns efter att ha läst din text..;)

    SvaraRadera
  3. Har just uppgraderat "Något" som sög en aning, upptäckte jag...

    SvaraRadera