torsdag 25 oktober 2012

Jo, BLI besviken om det är befogat.

Jag har väldigt nära till mina känslor. När jag är glad och exalterad över något visar jag det gärna. Jag hoppar och studsar och vill gärna basunera ut att jag är lycklig och tycker om något eller någon. Men min närhet till känslorna betyder också att jag kan bli väldigt ledsen om jag känner mig sårad, besviken eller sviken.

Detta är något som kan stressa de i min omgivning, har jag förstått. Särskilt min familj. Aldrig vill man väl se lillasyster vara ledsen, men det är hon ibland. Och det är okej. Jag känner mig själv och jag känner mina känslor. Jag vet att jag kan bli väldigt ledsen när livet går snett, men denna insikt ger mig även styrkan att räta ut det hela, bara jag får lite tid att känna mig hel igen. Ibland tar det en mikrosekund. Ibland kanske lite längre.

Känslostormar är så klart något jag fått tampas med i mitt jobbsök. Ni vet hur det är. Man söker miljoner jobb. Får inget. Man hittar ett lite extra speciellt som man verkligen, verkligen vill ha. Och då får man höra att "du får inte bli så besviken om du inte får det". Det sa min familj för knappt två veckor sedan, efter att jag varit på en intervju för ett jobb jag verkligen, verkligen ville ha. De peppade mig givetvis, men verkade också vilja hålla mig nere på jorden tills jag visste.

Jag vet att detta sades i all välmening av samtliga familjemedlemmar, men jag måste få säga emot. Man får visst bli besviken. Det är rentav så att jag tycker att man ska bli besviken ibland. När man jobbat riktigt hårt för något, lagt ner hela sin själ och gjort allt man kan och lite till, och ändå faller platt, då är det helt befogat att sucka och hänga med huvudet för en sekund. Och fram till den stund då man har resultatet i sin hand ska man få vara hur exalterad man vill. För hur kommer drömmar annars slå in om man inte ens tror på dem själv?

Just i detta fall behövde jag faktiskt inte bli besviken. Tro mig, jag har basunerat ut min lycka och hoppat och studsat. Precis som jag trodde att jag skulle få göra. Jag trodde på mig själv hela vägen och hoppades och kände mig självsäker. Enträgen vinner. Och om enträgen någon gång kommer tvåa har hon all rätt att bli besviken. I alla fall för en kort stund.

1 kommentar:

  1. Precis rätt. Visst måste man ha rätt att bli besviken för det blir man ju! Härligt för dig att du slapp det denna gången! Jag jobbar på för att hamna i samma situation :-) Du hade mycket bra tips som jag ska tag i. Ha det bra!

    SvaraRadera