fredag 5 oktober 2012

Hur strukturerar man sin arbetslösa tid?

Ibland vet jag inte riktigt om jag räknas som arbetslös. Jag har ju ett jobb som jag går till några gånger i veckan, där jag förväntas göra vissa saker och sedan får betalt för det. Utöver det är torsdagskvällarna denna termin helt vigda åt livets största passion (och det blir bara mer kärlek för varje vecka som går). I drygt tre timmar bor jag i gymnastikhallen, där jag ger all min kunskap och kärlek till nästan femtiotalet barn och får glädje, energi och kramar tillbaka. På ett sätt känns det som ett jobb. I alla fall ett väldigt viktigt förtroendeuppdrag.

Dessutom har jag försökt strukturera upp min vardag som ett slags projekt. Vi kan kalla det "Projekt Utveckling". Utan mål och riktlinjer går det inte att ta sig någonstans. Jag behövde några slags ramar – och eftersom jag är en person som gillar listor, fick just det bli mina ramar.

Jag funderade lite på vad jag egentligen har för mål med mitt jobbsök. Vidare skrev jag ner några saker som jag vill bli bättre på, lära mig mer om, för att bygga upp ett ännu bättre självförtroende kring jobbrelaterade ämnen. För att möta dessa mål skapade jag sedan två stycken to-do-listor med uppgifter som känns rimliga att hinna med – en lista för varje dag och en för hela veckan.

Jag försöker motivera mig själv med hjälp av mina listor och det går helt okej. Helt arbetslös är jag ju inte. Men arbetssökande, definitivt. På väg framåt, uppåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar