lördag 6 oktober 2012

Vart nätverk har sin funktion.

Redan när jag startade min praktik på reklambyrån i DC fick/tog jag på mig rollen som den som skulle ha koll på sociala medier. Det landade på mitt bord att söka information, ta fram case och exempel och förstå alla "ins and outs" med diverse digitala kanaler. Ett projekt handlade om Pinterest och det tog jag mig an med glädje, eftersom det råkar vara en av mina absoluta favoriter.

För den icke insatta kan jag berätta lite kort att Pinterest är ungefär som en virtuell anslagstavla. Varje användare kan skapa oändligt antal anslagstavlor som man sedan kategoriserar, för att göra dem mer sökbara för andra. Sedan är det bara ut på nätet, eller hålla sig kvar på sajten, och börja "pinna" – alltså spara fina bilder till de anslagstavlor man tidigare skapade.

Vackert, så vackert. Och kan vara så otroligt tidsdödande. Ni förstår ju hur lätt man kan fastna i att bara titta på inspirerande bilder och spara dem till sin egen sida. För företag kan det vara en riktig pärla som en del av en genomtänkt marknadsföringsstrategi. Häromdagen läste jag även en artikel om hur bra sajten kan vara för oss som söker jobb.

Författaren tipsade om att skapa ett CV med bilder, kategorisera kvalitéer och genom bild visa upp för alla "pinnare" vad man kan och vad man åstadkommit. Bra tips, tänkte jag genom hela artikeln och blev lite sugen att flytta mitt jobbsök även dit. Men när jag kom till den sista punkten, som föreslog att man faktiskt också bara kan använda denna bildsköna plattform för att fly verkligheten för en sekund och ta ett avbrott i allt annat, kände jag att jag nog låter det vara som det är nu.

Pinterest kan vara en fantastisk marknadsföringskanal, både för företag och privatperson, men jag väljer nog ändå att fortsätta använda det lite som en verklighetsflykt och njutstund. Något socialt nätverk måste ju fylla den funktionen också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar