lördag 6 oktober 2012

SkrivPuff: Om att behålla.

Människor. Bekanta. Klasskamrater. Rumskamrater. Personer. Folk. Pack. Lagkamrater. Arbetskamrater. Vänner. Riktiga Vänner. Riktigt Riktiga Vänner.

Det är svårt att säga vilka av alla de människor vi stöter på som ska ta sig till kategorin Riktigt Riktiga Vänner. Det är nästan omöjligt att veta på förhand. Somliga sållas bort. Andra vill man gärna ha kvar. Det är inte alltid säkert att man får det och då har de väl kanske ändå inte riktigt kvalificerat sig till den finaste kategorin av dem alla.

Men vissa alltså.

För ganska precis ett år sedan satte jag mig på en buss från underbara Washington, DC till fartfyllda New York City tillsammans med två sådana där människor. Nog för att vi kände det redan då, men inte kunde jag ändå riktigt helt säkert veta var dessa två skulle hamna. Nu vet jag.

De båda hamnade i Småland och jag är på väg ut på Smålandsturné. På en buss på väg till mina Riktigt Riktiga Vänner. Sådana som jag vill ha kvar. Sådana som låter mig behålla dem.


8 kommentarer: