torsdag 18 oktober 2012

Är du inlänkad, aktiv på LinkedIn alltså?

Använder du LinkedIn? Det är inte många av mina vänner som gör det, fastän det rapporterades om en miljon svenska användare i juni detta år.

Jag älskar detta nätverk och det tycks bara bli bättre, renare, snyggare. Jag önskar att fler företag fanns på siten och att de skulle vara mer aktiva, så som man bör vara på ett socialt nätverk. Det är så behändigt att kunna slänga upp sitt CV och alla meriter på ett och samma ställe, på ett sätt som är lätt att överskåda och lätt att nå. Ni som, precis som jag, söker jobb; hur tröttsamt är det inte att fylla i dessa miljoner olika onlineformulär? Hur många gånger har man laddat upp sitt CV i någon slags bas och fyllt i att man sommarjobbat tre somrar på Cypern, översatt ismaskinsmanualer, pluggat till sig en kandidatexamen i språk och det ena med det tredje?

Kolla min LinkedIn – där finns allt. Det är så väldigt behändigt. När jag sökte jobb och praktikplatser i USA var detta en viktig källa. Här på hemmaplan hittar jag inte riktigt lika många trådar att dra i, även om de så klart finns. Jag finns i alla fall kvar på siten, som är en stor inspirationskälla där jag hittar massvis med intressanta artiklar, och vill självklart också ha en ny och ännu snyggare profil.

Är du inlänkad? Eller satsar du på Facebooks BranchOut? Eller tycker du det är guld med onlineformulär?


2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Jag hittade hit genom din StepStone-artikel om jobbsökandet. Bra tips med dina listor som jag nu ska omformulera för mitt egna mål med jobbsökandet. När jag sen klickade mig vidare hit blev jag lite förvånad att du inte har en LinkedIn-gadget knapp här på bloggen. Hur kommer det sig?
    Tack för bra artikeltips!
    mvh Chris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chris! Vad kul att du hittade hit till min blogg och att mina tips kunde ge dig lite inspiration. På din fråga om varför jag inte har en LinkedIn-gadget har jag faktiskt inget bättre svar än att det bara inte blivit av. Lite slarvigt kanske? Jag vet inte. Kanske dags att ta tag i det.

      Lycka till med jobbsökandet!

      Radera