måndag 2 september 2013

Sunday Funday – Moaning Monday.

Det här med söndagsångest upplever jag inte särskilt ofta. Värre är det med måndagsdeppen. Låt mig förklara.

När jag bodde in Nice för några år sedan skapade jag mig en fin tradition tillsammans med en fin person: Sunday Funday kallade vi det. Jag har försökt hålla i det där, även om min Sunday Funday partner och jag inte på länge kunnat, och troligen aldrig igen kommer kunna, spendera söndagarna ihop. Men det är helt enkelt en alldeles för bra grej för att bara slänga bort.

Sunday Funday går, precis som det låter, ut på att göra något kul om söndagarna. Det kan vara stort som smått. En utflykt till en närliggande by, en picknick på ett berg, ett besök på ett museum. Vad som helst. Det enda kriteriet är nog egentligen bara att man ska ta sig ut från sitt hem och göra söndagen till en kul dag.

Det funkar bra. Söndagsångest är inget jag lever med. Men den där måndagsdeppen alltså. Den slår till som den jävligaste jävliga och vill bara inte ge med sig. På senaste har det yppat sig lite som så att jag bara vill dra täcket över huvudet och också gör det i flera snoozomgångar. Kommer stressad in på kontoret, lagom till 9-mötet, utan kaffe i kroppen efter en apatisk cykeltur då jag kanske nästan gråtit lite och tänkt att jag bara vill sitta på en brygga i Norrland.

Man hör ju. Utmärkta förutsättningar för en opeppad dag. Och jag undrar, är det så att min Sunday Funday bara skjuter på den där söndagsångesten? Måste den komma ut någon dag i veckan? Det blir någon slags Moaning Monday. Jag får fundera på hur jag ska gå vidare med detta. Jag tycker jag är rätt ofestlig om måndagarna.

Typ här vill jag vara varje måndag när jag vaknar.

1 kommentar:

  1. Ingen rolig söndagskänsla du hade här. Det gäller nog att försöka hitta sig själv i tillvaron och börja se fram emot måndagar. Nu anser jag att jag själv är en av få som är så där olidligt positiva nästan hela tiden. Men i grunden handlar det bara om inställning och perception. Jag såg filmen About Time för några månader sedan, för övrigt en underbar feel good-film. Men den handlar om att ta vara på tiden vi har samt på livet i allmänhet. Och (notera ordet jag inleder meningen) lyckas man styra sina tankar till att försöka se allt positivt så kan man ägna sig åt att ge energi hela dagarna istället för att bli av med den. När jag ger av min energi så får jag ofta den dubbla tillbaka, av vissheten att jag gjort någons dag. Hoppas du är mer pepp idag än du var denna söndag i september då ljuset lämnar och mörkret kommer. /F

    SvaraRadera