söndag 30 september 2012

SkrivPuff: Om att avslöja.

Vi hade en mysig tradition i familjen när vi alla bodde under samma tak. Vid födelsedag väcktes man med sång och paket och frukost på sängen. Sömndruckna samlades vi utanför rummet där jubilaren låg och sov – allt som ofta bara blundade och kisade sedan länge – med bricka i handen och paket under armen. Ja, ni är säkert många som vet hur det går till.

Just vid detta tillfälle, som jag nu tänker på, var jag nog inte mer än fyra. Det var pappas födelsedag och vi hade laddat upp. Smög in i rummet, klättrade upp i sängen och överöste honom med kärlek.

Den här grejen med paket var ju enormt spännande och när någon annan fyllde år blev det extra kryddat med att få veta en hemlighet som man bara inte fick avslöja. Jag gjorde mitt bästa. Hade fått tydliga direktiv.

- Jag ska inte säga till dig att det är strumpor i paketet, viskade jag till min födelsedagsfirande far och plirade med mina grönblå medan hans mörkbruna glittrade och skrattade hjärtligt.


5 kommentarer:

  1. Gulligt, ser mitt lilla fyraåriga barnbarn framför mej, anstränger sig alltid att göra rätt.

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt och fint! Vid ett tillfälle en kompis till min bror utbrast när han gav en present; "Har den äran, det är en ficklampa!" =D

    SvaraRadera