fredag 28 september 2012

"Never miss out on a branding opportunity." Hur ser du ut på Internet?

Som jag tidigare berättat så gjorde jag i våras praktik på en reklambyrå i centrala Washington, DC. Jag hade förmånen att få arbeta med riktiga branschveteraner och det var så otroligt inspirerande. Jag lärde mig saker bara att att observera VD:n under byråns morgonmöten. Vad antecknade hon? Vad verkade viktigt? Vilka följdfrågor ställde hon?

Vi ett tillfälle hade vi praktikanter ett möte med våra handledare och byråns VD. Vi var någonstans i slutfasen av att realisera ett projekt som vi fått på vårt bord. Vi presenterade idén, strategin och lade fram det som vår AD-praktikant jobbat fram. Vår VD gillade det. Bra plan, genomtänkt strategi och fin design. MEN! "I don't see the company anywhere", kommenterade hon. Färgerna, formerna, loggan – var? Och så sa hon något som etsat sig fast i mitt huvud: "Never miss out on a branding opportunity."

I samma fantastiska stad, Washington, DC, var jag en kväll på en träff med Social Media Club DC, där temat var "Personal Branding". Diskussionerna kretsade kring hur vi som lever och andas sociala medier kan marknadsföra oss själva, exempelvis när vi söker jobb. Vi blir liksom varumärken och har många möjligheter att i den stora världen Internet visa hur vi ser ut.

När jag häromdagen gick igenom några av de sociala medier där jag finns insåg jag att mitt varumärke är ganska brokigt. Färger, former, logga – har jag något sådant? Nej, inte direkt. Missar jag en chans att marknadsföra mig själv som en (anställningsbar, hint, hint!) produkt? Ja, kanske.

Än har jag inte riktigt bestämt mig för om jag vill vara ett varumärke som ser likadant ut över hela webben. Jag är en ganska mångfasetterad person. Jag gillar brokigt. Jag gillar olika. Jag gillar blandningar och mischmasch. Kanske är det då helt rätt att min Internetnärvaro ser ut som den gör? För det är ju precis så jag är.

Hur ser du ut på Internet?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar