tisdag 5 januari 2016

Bästa botemedlet just nu.

Jag blir alltid lite ledsen den här tiden på året. När julen är över och allt mys liksom försvinner. Jag ser mig omkring i lägenheten och tittar på allt julpynt som spred magi och förväntan när det kom upp och förgyllde decembermörkret. Den intensiva längtan som tar plats i kroppen inför att få resa hem och fira jul gör sig påmind och jag blir så vemodig när jag slås tillbaka till verkligheten att allt är förbi.

Decembermyset är myst. Norrlandsjulen är firad. Familjehänget är hängt. Och så har jag lämnat mitt hemma-hemma för mitt andra hem. Det är inte utan att jag känner mig lite modfälld. Men genom åren har jag lärt mig hur saknaden återigen byts ut mot förväntan och pepp.

Bästa botemedlet mot Post Ume Depression är att köpa en ny flygbiljett hem. Det gjorde jag precis. Tummen upp för Malmö Aviations direktflyg, snabbast och billigast, det var liksom ett klipp jag inte kunde motstå. Och nu kan jag börja räkna ner igen. Den känslan är långt mycket bättre än den som saknar ett besök som precis har varit.

Minus utmattande förkylning och råjobbig hosta fick jag nu en ganska fin känsla i kroppen. Jag är så evinnerligt glad att jag faktiskt har förstått att det inte är så långt hem ändå. Vi ses om några veckor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar