måndag 19 januari 2015

Kommer man ihåg det man glömt?

En sak som skrämmer mig lite extra just nu är hur glömsk jag känner mig. Det är liksom ingen ordning på något. Väldigt ovant beteende. Mitt kontrollbehov går bananas på kuppen och fattar ingenting. Släckte jag alla ljus som jag hade tänt? Ställde jag in mjölken? Visst är gasen avstängd? Har jag ens använt spisen? Vart är jag egentligen på väg nu här på vägen?

I julas glömde jag bort koden till mitt bankkort. Det har fortfarande inte trillat ner någon pollett. Jag spärrade kortet och fick beställa ett nytt. "Vill du ha samma kod som tidigare?" undrade kvinnan i kundservice. Nej. Den nya koden jag nu fått repeterar jag för mig själv flera gånger under dagen, även när jag inte ska använda kortet.

Det jag undrar är, om sådant jag glömmer någonsin kommer att komma tillbaka. Låsta eller icke låsta dörrar, brinnande eller utblåsta ljus är väl inget som behöver läggas på minnet i långa loppet. Just nu gör det mest att jag kryddar tillvaron med extremt mycket oro över saker jag eventuellt, kanske, möjligen har glömt – helt enkelt för att jag inte riktigt vet – och får dubbelkolla det mesta jag gör eller inte gör. Men hur är det med annat? Glömmer jag just nu en massa annat viktigt?

Säger folk viktiga saker till mig som de räknar med att jag ska komma ihåg? Berättar mina vänner sådant som de vill att jag ska veta mer än bara i stunden? Jag blir osäker, eftersom jag glömmer så mycket. Förlåt om jag är disträ och verkar obrydd. Det är inte med flit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar