onsdag 23 december 2015

Decembers bästa dag är här.

Decembers bästa dag är här. Dagen jag längtar till från stunden första ljuset tänds och stjärnan hängs i fönstret. Dagen full av förväntan och längtan. Dagen för hemresa, mot julfirande i norr.

Nu åker jag hem. Nu, äntligen. Hem till huset. Hem till hyacintdoft. Till en tall, till rutiga köksgardiner, till alla de människor som är mer värda än guld. Hem till det som är vad allt verkligen handlar om.

Det är något med den här dagen, vilken dag den än infaller. Nästan bättre än själva julafton, för allt finns framför mig, allt är kvar att få uppleva. Alla kramar att se fram emot, alla tindrande ögon och glada barn. Visst mått av kaos. För visst måste det bli så när barnen snart övermannat oss vuxna i antal. Men visst är det också det som är så ljuvligt, så levande och livsviktigt.

Väskan är packad och jag är lyckligt långt in i själen, men i vanlig ordning tar även ett släng av vemod ett grep om hjärtat. Det påminner mig om att allt är så skört, det mesta är så kort – så njut. Släng bort all oro och ta vara på det som väntar. Alla väntar där hemma nu.

Och snart är jag också där. Decembers bästa dag är här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar