söndag 16 december 2018

Dagen då katten var on fire

Glad tredje advent!

Vår sköna söndag började med sovmorgon. En av tre fick mutas med frukost i sängen vid sex-tiden, men sedan sov vi alla till klockan nio. Skönt. Och så lite rörigt. Rutinerna blir ju helt ruckade när vi knappt har klivit upp då det en vanlig dag är dags för promenad. Ah.

Men, helt ärligt, vad gör väl det? Det var så där nästan ont-i-själen-mysigt med frukost ihop och efter det fick vi sällskap på en promenad i nysnö. Med nya skor. Jag köpte mig ett par Icebugs i går och känner mig nu helt oövervinnerlig inför vintersäsongens promenader. Heja funktionella skor.

Vi hade sedan planerat att gå på julmarknad här i byn. Promenerade dit i snö som föll mjukt och fnissade lite åt det idylliska i hela situationen. Tills vi kom fram. Jag hade glömt att klockan 14 inte betyder fyra, utan två. Marknaden var nerplockad sedan en timme och vi fick traska hem.

Det var ingen större sorg, utan vi bestämde oss för att skapa eget julmys hemma. Det blev ASMYSIGT. Hela nedervåningen doftade glögg och stämningen var god. Tills katten hoppade upp i ett ljus och brände av en liten tuss på svansen. Nu luktar hela nedervåningen bränd päls.

Sen blev lillen superarg, ledsen, övertrött och allt på en gång. Mat-och-sov-klockan ballade ur och inget blev riktigt bra. Sova på tom mage var uteslutet, men att mata vår lille vän övertrött är inte jättelätt. Vi fick muta honom med rejäla klickar pesto på maten och ståendes i min famn skulle han prompt vara. Köksgolvet är fullt av ägg. Min kind är lite kletig av potatis och så har jag den sedvanliga kladd-axeln. Ja ni vet, när man plockar upp sin bebis från en matstund för att torka honom om munnen och det första han gör är att torka av sig på din tröja.

Puh.

En omgång sagoböcker räckte och sedan somnade mitt lilla gull. Det här med att få in en bra sovrutin blev visst inte i dag. Men så kan man ju inte göra allt på en och samma gång. I dag var helt enkelt dedikerat till dagen vi satte eld på katten (OBS, hon tog alltså ingen skada mer än att hon tappade några hårstrån och blev lite sotig). Livet, vänner. Livet.

Glad tredje advent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar