fredag 14 december 2018

Avdelning: äckligt kaffe

OBS! Känsliga läsare varnas.

Under min graviditet tappade jag totalt mitt kaffesug. Märkligt för en sån som jag, som normalt dricker flera koppar om dagen. Men, när de 40+2 veckorna var avklarade kom suget tillbaka.

Det händer om dagarna att jag inte hinner dricka kaffet medan det är varmt. Eller kanske snarare färskt. Någon gång innan lunch hittar jag ofta koppen som jag hällt upp vid frukost och det är väl onödigt att slänga bort, tänker jag. Jag har därför micrat min beskärda del kaffe och genom detta kunna skapa följande lista på topp tre äckligaste återuppvärmda kaffe.

På tredje plats hittar vi uppvärmt snabbkaffe. Inte asäckligt, men inte heller asläckert. Rätt smaklöst och egentligen mest dumsnålt på något vis. Jag menar, går det verkligen snabbare att micra gammalt snabbkaffe än att bara göra nytt? Det kan ha hänt att jag gjort detta några gånger, det går liksom ner helt okej ändå.

På andra plats har vi däremot något som inte gick ner någon annanstans än i slasken: micrat bryggkaffe från en kanna som bryggdes dagen innan. Det hade alltså stått i bryggaren i, ja inte vet jag hur många timmar, men över en natt i alla fall. Det räckte för att bli riktigt äckligt. Ni vet den där brända smaken av bryggkaffe som uppstår när kaffet stått i pannan kanske en timme för länge. Ja, den smaken gånger jättemycket äckligt. Det var inte mer än testklunken som gick ner där.

På första plats i äckligt-uppvärmt-kaffe-VM har vi nog ändå påtår på sump i presskanna. Ja, jag tänkte alltså att det kanske skulle funka att bara hälla på lite varmt vatten på sumpen som var kvar i presskannan och på så vis köra lite återvinningstänk, ni vet. Vet ni? Det funkade inte. Det var så otroligt äckligt och när jag tänker på det känns det ju ändå helt orimligt. Vem dricker kaffesump? Nej, inte ens en föräldraledig som försöker hushålla med tid och resurser. Någonstans får man ändå dra en gräns. Och där gick min.

Trevlig helg, vänner. Må ert kaffe vara starkt, varmt och färskt.


1 kommentar: