söndag 17 november 2013

Ge mig snö. Gärna snart.

I kväll gick jag ner i källaren för att hänga in lite vår- och sommarjackor i förrådet, och samtidigt hämta upp lite tjockare varianter för att vara rustad inför vintern. Men så kändes det hela plötsligt så otroligt långt borta. Det finns inte en snöflinga i sikte. Jag har knappt sett eller ens känt på frosten.

Det gjorde mig faktiskt lite uppgiven. Nästan lite ledsen. När ska det bli vinter här? Ska det ens bli vinter här? Det måste snöa innan jul!

Jag har väl aldrig sett mig själv som en vinterälskare, men ju fler vintrar jag är borta från Norrland, desto tydligare blir det att det är snön som gör november och december och alla månader som sedan följer fram till påsk. Det finns inget som får mig att längta hem så mycket som längtan efter "december, mörker och kyla, med korta dagar och rimfrostnätter." Regn och blåst och gråa skyar är bara ett onödigt ont. Jag vill ha riktigt vinter och snö. Gärna ganska snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar