söndag 15 juli 2012

Filosofi à la Rölme: Även fel är rätt.

"Ta bara ett beslut" sa min bror. "Även fel val är rätt val".

Och visst är det så. För hur skulle ett beslut egentligen någon gång kunna vara fel? Tänk på det riktigt noga. Inte har du någonsin tagit ett beslut som haft som påföljd att precis allt i ditt liv gått fel. För vad är fel? Var är facit som säger att du måste sätta en röd bock i kanten på ditt liv och markera ett dåligt resonemang eller en uträkning som inte gick ihop.

Som kringflackande, rastlös flyttfågel måste man ta beslut hela tiden. Jag brukar säga att jag vid något enstaka tillfälle faktiskt tror att jag tagit fel beslut, men nu har jag bestämt mig att det kan omöjligt vara så. Det är orättvist att mitt nutidsjag ska vara så hård mot mitt dåtidsjag. Och hade det varit så inkorrekt hade jag inte upplevt allt som kom efter, som varit så otroligt rätt.

Vid ett vägskäl går det inte att fela. Det är bara onödigt att stå och vela. Jag tror att jag blivit bättre på att ta beslut och jag är nöjd med det mesta som blir. För det blir alltid bra till slut. Det vet jag. Att det ordnar sig. Även fel blir alltid rätt. På ett eller annat sätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar