fredag 18 november 2011

Under 25 år har jag inte gjort något alls.

Har du någon gång skrivit en lista på bra saker du har gjort? Har du någon gång gått och ältat dåliga saker du har gjort? Om du svarat nej på första; varför inte? Om du svarat ja på andra; varför då? Om du svarat ja på båda; vad har gett dig mest? (Om du svarat ja på första; briljant. Om du svarat nej på andra; briljant.)

Förra fredagen skulle jag på intervju för en praktikplats som jag så gärna ville ha. Min första tanke när de bjöd in mig, baserat på vad de läst på min CV, var att de måste gjort en radikalt misstag. Jag kan ju ingenting. Eller? Har jag levt i 25 år utan att åstadkomma något alls? Det låter faktiskt inte rimligt.

Nervös och osäker, men ändå väl förberedd och med koll på läget, behövde jag peppa upp mig själv. Vem vet bättre vad jag gjort än jag själv, egentligen? Som den visuella person jag är, behövde jag verkligen se vad jag pysslat med de senaste åren. Så jag började skriva.

Och vet du, jag har faktiskt gjort jättemånga bra saker. Jag har också snubblat och klivit snett, ramlat handlöst och slagit huvudet. Men jag har återhämtat mig varje gång. Många gånger har jag ångat på utan att ha en aning. Och förmodligen är det då jag lärt mig mest.

Jag har gjort jättemånga bra saker. Och det tror jag att du också har gjort. Om du bara tänker efter. De som intervjuade mig frågade aldrig särskilt mycket om vad jag gjort, utan mer om vad jag vill göra härnäst. Jag tror min entusiasm lyste igenom. Den 17 januari börjar jag min praktik. Det blir ännu en bra sak att skriva ner på Har-Gjort-Listan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar