torsdag 28 oktober 2010

Grundskolan del två - Musiken.

Vad fiffigt det var att gå i grundskolan. Man fick göra så mycket roligt. Spela instrument och sjunga i kör till exempel. Vi hade en exemplarisk musiklärare. Vi kan kalla honom Göran Dubbelve. För ja, det var ju det han hette. Göran Dubbelve var briljant. Han hade hår på händerna och höll guran jättehögt upp när han spelade. Nästan så att axlarna var i höjd med öronen. Han hade lite lång lugg och bangade alltid med håret till sitt ivriga pianospel. Just detta hörde kanske inte till hans styrkor, men Göran Dubbelve inspirerade och har nog lämnat spår hos oss alla. I alla fall hos systrarna B.

En dag, för inte så länge sedan, brast jag ut i spontansång och min syster hakade genast på. Helt otippat kunde vi båda låten som går ungefär i stil med "Tiiinaaa! Sololo cha. A siiiina, kobolowa". Låten hade vi så klart fått lära oss av Göran Dubbelve. Den var afrikansk och man kunde sjunga den i kanon med en annan vers också. Det vi började undra när vi sjöng vårafrikanska sång var om det finns fler människor i världen som kan den. Någon i Svea Rike? Någon i Afrikat?

Jag skulle vara evinnerligt tacksam för svar. Tacksam är jag hur som helst för de spår som Göran Dubbelve lämnat hos mig för evigt. Så festligt det var att gå i grundskolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar