onsdag 24 november 2010

SkrivPuff: Om en värdering.

Tidigare i höst hade DN en artikelserie om människor som trappat ner, eller helt valt att avstå från alkohol. Alla hade de sina anledningar. Två unga tjejer var nyfikna på om man kunde festa utan sprit. En äldre man hade insett att alkoholen tagit över hans liv. Och jag tror att det var någon ung idrottande kille med också. Jag minns inte helt säkert.

Det var en bra artikelserie, men det som var mest intressant med det hela var det som publicerades några veckor senare. Redaktören för Insidan (delen i tidningen som gör dessa serier) hade fått så mycket upprörd respons från läsare som tyckte att DN minsann inte skulle komma med pekpinnar och säga att man inte ska dricka alkohol, så han var tvungen att skriva något slags försvarstal.

Då undrar jag för det första: var det verkligen det DN sa, att man inte ska dricka alkohol? Och sen, varför blir folk så upprörda när man väljer bort alkoholen?

Okej, mamma, jag tror att du vet fast du inte riktigt vill veta, men jag har haft perioder då jag druckit stora (jättestora) mängder alkohol. Det har varit väldigt festligt och väldigt roligt. Och jag har varit väldigt bakfull. Idag dricker jag väldigt sällan och när jag väl gör det väldigt lite alkohol. Anledning? Ja, vad spelar det för roll?

Det är just det som ger mig huvudbry. Varför måste man ha en anledning till att inte dricka alkohol? Det var aldrig någonsin en endaste gång en endaste person som frågade varför jag hällde enorma mängder alkohol i min inte så jättestora kropp. Men är jag ute på krogen och beställer alkoholfritt kommer alltid frågan: varför? Somliga undrar om jag kör bil. Andra tänker att jag kanske jobbar tidigt dagen efter (som om det skulle stoppa tjejen som ibland cyklade lite halvfull till jobbet klockan sex på morgonen).

Nej, jag tycker bara att jag fyllt min supkvot rätt fint och nöjer mig med en öl eller två någon gång när jag känner för det. Fritt fram för andra att supa på, det gör inte mig något, men sluta oroa er över att jag har en Loka i handen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar