måndag 30 december 2013

Jultid, julefrid, betänketid.

Jul, jul, strålande jul hemma i Norrland. Ingen snö fick vi. Och lite snuva och ont i halsen kom efter julhelgen. Men det är världsliga ting i ett hus fyllt till bredden med så mycket kärlek – och tre stora preggomagar. Som sig bör har jag mest tossat omkring i röd flanell med vita får på (det är sant, den finns). Jag har säkerligen lagt på mig tre, fyra kilo i form av socker, men har faktiskt tvättat håret flera gånger. Här finns ju bastu, vetdu.

Öppnade snabbt jobbmailen för någon timme sedan och tog fram ett dokument jag lovat uppdatera (på semestern). Kändes genast helt omöjligt. Alldeles för tidigt. Så jag bara raderade all skräppost, lät dokumentet vara och läste lite bloggar i stället. Jag gör det alldeles för sällan numera.

Det är mycket saker jag gör för sällan. Det slår mig när jag är här uppe. När jag får tid att tänka. Jag tänker mycket på sådant som jag tycker om att göra och som jag vet gör mig glad. Jag tänker på sådana som jag vill träffa oftare. Sådana jag vill träffa igen. Jag tänker att jag nog ska skriva ner vad jag tänker, så jag inte glömmer bort.

Så onödigt om man skulle gå miste om en massa glädjekällor, bara för att man inte skrev ner dem när man hade tid. I julefrid. Det är bra med lite betänketid.

Helst önskar jag att julen aldrig tog slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar